Språkresa till Miami?

DATUM: 2013-08-04 KLOCKSLAG: 20:32:24
Har suttit i någon timme och läst massa om Miami på EF's hemsida. Skulle absolut inte tveka att åka på språkresa dit nästa sommar, finns bara ett problem, pengarna.. Har dock funderat ut att jag kan önska mig det i både julklapp & födelsedagspresent + att jag jobbar så det kanske fixar sig ändå? Men då är frågan, ska jag åka själv eller med någon? Är det värt att åka just dit? Hur mycket pengar ska man ha med sig? Hur mycket kostar alla utflykter? Och vågar jag? Nej, nu ska jag fortsätta läsa och sen ska jag prata med mina päron!
 
Och nej jag kom inte på detta spontant.. Har länge velat åka på språkresa men det är inte förens nu jag har tagit tag i det. Har någon av er varit på språkresa så får ni mer än gärna berätta om det!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

åh språkresor verkar vara så himla kul, känner några som har åkt och dom gillade det verkligen! :) men jag har hört (vet ej om det är sant) att EF:s språkresor är "dåliga"/sämre än STS. Kan såklart inte säga att allt detta stämmer eftersom jag aldrig åkt med EF, men det är bara något jag hört. Hopps att det fixar sig med pengarna osv :)

2013-08-05 @ 19:00:50
Postat av: johann

Jag har faktiskt precis kommit hem från en språkresa till Orlando i fyra veckor med STS. Det är typ det bästa jag har gjort, jag åkte själv och det ångrar jag absolut inte. Jag bodde i värdfamilj. Jag har inte bloggat om det men här är en tjej som var på exakt samma resa som mig fast förra året som bloggade om det.
feliciaandersson.com

2013-08-05 @ 19:09:20
Postat av: Felicia Andersson

sv: Åhh vad lycklig jag blir när jag ser att någon länkat till min blogg i en kommentar! Wiiie!

Som hon säger var jag i Orlando i fyra veckor förra sommaren och bloggade om det i princip varje dag i min kategori "florida 2012" dock är blogg.se dumma och gör så att många inlägg inte kommer med.. Anyway till dina frågor! 1- JA DET ÄR VÄRT DET, typ den bästa månaden någonsin. Jag hade det så himla bra. Det enda minuset var väl själva lektionerna som var så fruktansvärt tråkiga och lätta (i alla fall för mig men jag har rätt avancerad engelska sen innan) men allt annat väger upp. När det kommer till pengar så kostade själva resan ca 33-35000 inklusie alla skatter och bränsle och försäkringar och allt sånt. Sen så när det kommer till fickpengar är det så himla olika från person till person. Man får ju mat alla dagar av familjen förutom utflyktsdagarna (frukost, lunch och middag) men det är ingen hög standrard på maten så jag köpte ofta egen frukost och lunch så mat la jag kanske totalt 2500kr på eller så. Sen så shoppade jag för typ 20 000 kr (köpte bla en macbook air) så det blev ju väldigt dyrt totalt. Dock behöver man ju självklart inte shoppa för så mycket, det var bara jag som hade sparat och jobbat. De flesta hade väl ca 5-6000 kr i shoppingpengar.
Jag bodde i värdfamilj så jag kan tyvärr inte svara vad som är bäst av värdfamilj och campus... Vill man ha mer "semester" ska man nog välja campus och vill man lära sig och upptäcka så tror jag att värdfamilj är bäst. Amerikanare är så sköna så det är inga problem. Har du fler frågor? Jag svarar jättegärna!

Svar: Åh toppen att du svarar! Har nämligen försökt hitta dig på kik och så men hittade dig inte.. Har några fler frågor, åkte du med EF eller STS? Har du hört vad som är bäst av dom? Vad köpte du till för utflykter och vad ingick? Lärde du känna många fast du bodde i värdfamilj? Tror du det är bäst att åka själv eller med en kompis? Och sist, betalade du själv eller betalade dina föräldrar? Om du betalade själv, hur tjänade du ihop pengar? :)
Tack så hiiiiimla mycket för du tar dig tid och svarar, betyder jättemycket!! :)
Emelie Mårtensson

2013-08-06 @ 21:46:17
URL: http://feliciaandersson.com
Postat av: Anonym

Hej! Jag var på språkresa förra året med ef, bodde i värdfamilj!! Det är inget du kommer ångra och är värt pengarna!! Dock måste man ju gå själv hem mitt i natten så jag blev förföljd ett flertal gånger & har även hört folk som blir våldtagna, detta beror då på att folk förföljer en för att dom är avundsjuk att man har råd med att åka på sånt här! Men det är oftast ingen fara. Du träffar lika många vänner hos en värdfamilj eftersom du gör på campuset, eftersom du gör utflykter VARJE dag med alla eleverna! jag vet inte hur STS är men tror dom kanske är bättre och man får mer hjälp! Du lär dig mer engelska i en värdfamilj eftersom du då måste prata engelska varje dag kram:)

Svar: Okej ja, det har jag också hört så därav känns campus bättre men jag vet inte. Hur tyckte du att EF var? Tack för hjälpen!! :)
Emelie Mårtensson

2013-08-09 @ 19:55:53
Postat av: Anonym

Ef hjälpte inte till så mycket, man fick klara sig själv och sånt :) ps. Tror det är mer chans att du blir förföljd och sånt på ett campus, det har iallafall folk sagt till mig, då vet ju folk att elever bor där och dom kanske förföljer men jag vet inte, :)

Svar: Okej, ja vi får se! :)
Emelie Mårtensson

2013-08-11 @ 00:37:50
Postat av: Johanna

Jaha, med STS skjutsade värdfamiljerna en överallt. Vi fick liksom inte gå någonstans själv utan vår värdmamma, inte ens i kvarteret typ... Eller, det gick liksom inte att gå någonstans utan bil...

Svar: Aha, ajdå..
Emelie Mårtensson

2013-08-11 @ 16:14:13
Postat av: sarah

Jag och min kompis ska antagligen åka till Santa Barbara i sommar med EF. Om pengarna finns såklart :) Hoppas du kommer iväg i sommar.x

2013-10-15 @ 18:28:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0